Ο ΠΥΡΓΟΣ ΤΟΥ Α'Ι'ΦΕΛ
Ο Πυργος του Α'ιφελ' συναρμολογηυηκε απο 18,038 καμματια σφυρηλατου σιδηρου.Επειδη ο σφυρηλατος σιδηρος δεν επιδεχεται συγκολληση,τα κομματια επρεπε να ενωθουν με πριτσινια.Τα διαφορα μερη κατασκευαστηκαν εκτος του πυργου,με εξαιρετικη ακριβεια.ετσι που,οταν τοποθετηθηκαν στην θεση τους,οι οπες ταιριαζαν ακριβως σε καθε μερος.Εγιναν 5300 σχεδιαγραμματα,που προσδιοριζαν τις θεσεις για τα 2,5 εκατομμυρια πριτσινια.
Το ολο κατασκευασμα ζυγιζει πανω απο 9000 τοννους και στηριζεται πανω σε μια συμπαγη χτιστη βαση.Καθως οι ανεμοι μπορουν να περνουν αναμεσα απο τα σε διαστασει ποδια κι'απτο εκτεθειμενο μεταλλικο διχτυωτο,ο Πυργος μπορει ν αντεξει΄και στις πιο δυνατες καταιγιδες.Ο 300 μετρων Πυργος ψηλωνει λιγακι τις ζεστες καλοκαιρινες μερες,οταν διαστελλεται εως και κατα δεκαεπτα εκατοστα.
Ο Εφελ υπεγραψε συμβολαιο για την κατασκευη του Πυργου του Α'ι'φελ στις 8 Ιανουαριου 1887 και ο Πυργος τελειωσε το Μα'ι'ο του 1889,μολις δυο χρονια αργοτερα.Μια ομαδα απο πενηντα μηχανικους δουλευαν κατω απο την επιβλεψη του Εφελ,σχεδιαζοντας,κανοντας υπολογισμους και ετοιμαζοντας σχεδιαγραμματα για τα επιμερους τμηματα.Απο το συνεργειο των 230 ανδρων,οι 100 κατασκευαζαν τα τμηματα και οι 130 εργαζονταν επιτοπου.
Κανεις δεν σκοτωθηκε κατα την διαρκεια της κατασκευης,ενας ομως εργατης πεθανε καθως εγκαθιστουσε εναν ανελκυστηρα,αφου ο Πυργος ειχε ηδη ανοιξει για το κοινο.
Ο Πυργος του Α'ι'φελ κατασκευαστηκε για να χρησιμευσει ως αψιδωτη εισοδος στην Παρισινη Εκθεση του 1889,που διοργανωθηκε προς τιμην της εκατοστης επετειου της Γαλλικης Επαναστασης.
Ο Πυργος που αρχικα ειχε σχεδιαστει για να μεινει μονο για εικοσι χρονια,ως προσωρινο τουριστικο θεαμα,στεκεται ακομα και σημερα ,πανω απο εκατο χρονια αργοτερα,ωσ το πιο φημισμενο συμβολο του Παρισιου.Ο Πυργος του Α'ι'φελ υπηρξε το θαυμα της εποχης του.Ασχετα της κριτικες,ο Πυργος ειχε αμεση επιτυχια ως πολος ελξης τουριστων.Ποτε μεχι τοτε δεν μπορουσε ν'αντικρυσει κανεις τον οριζοντα απο τοσο μεγαλα υψη.
ΤΟ ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΠΕΡΙΠΤΕΡΟ
Το Βασιλικο Περιπτερο,το ανατολιτικο παλατι του Γεωργιου του πριγκιπα της Ουαλιας,χτιστικε στις αρχες του 19ου αιωνα στο Μπραιτον.Αυτο το συνολο απο περιτεχνους τρουλους,αψιδες και μιναρεδες εγινε δεκτο μ'αναμεικτες αντιδρασεις θαυμασμου και εμπαιγμων.
Ο πλουτος και η εμπνευση του Πριγκηπα, σε συνδυασμο με τις ικανοτητες του αρχιτεχτονα Τζον Νας,και των διακοσμητων εσωτερικου χωρου,Φρεντερικ Κρεης και Ρομπερτ Τζοουνς,θα μεταμορφωναν την ταπεινη αγροικια σε παλατι βγαλμενο απο παραμυθι της Ανατολης: το Βασιλικο Περιπτερο.
Το Βασιλικο Περιπτερο δεν εχει μονο αξιοπροσεκτη εμφανιση,αλλα και κατασκευη.Ονας χρησιμοποιησε την πιο εξελιγμενη τεχνολογια της εποχης του.Ο Πριγκιπας της Ουαλιας Γεωργιος προτιμουσε εναν Ινδικο ρυθμο για το εξωτερικο,που αντανακλουσε το αυξανομενο ενδιαφερον για την Ινδικη τεχνη και αρχιτεκτονικη,σε μια εποχη που η Αγγλια αποκτουσε πολιτικη και οικονομικη δυναμη στην Ινδια.Οι τρουλοι ,οι λιγεροι μιναρεδες και τα αψιδωτα πλαισια των παραθυρων αποτελουν μια μοναδικη αρχιτεκτονικη φαντασια,που πραγματοποιηθηκε μονο στο Βασιλικο Περιπτερο.
ΤΟ ΑΓΑΛΜΑ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ
Για περισσοτερα απο εκατο χρονια το Αγαλμα της Ελευθεριας εχει καλωσορισει σαν φαρος τους Αμερικανους που επεστρεφαν στην πατριδα τους και τους μεταναστες που ζητουσαν μια καινουργια ζωη σε μια νεα γη.Το πιο φημισμενο συμβολο τηςς Αμερικης δημιουργηθηκε απο μια ομαδα Γαλλων,μεταξυ των οποιων και του γλυπτη Μπαρτολντι,που πρωτοσυζητησε αυτην την ιδεα σε ενα φιλικο τραπεζι το 1865.Οι Γαλλοι ειχαν βοηθησει τους Αμερικανους στον αγωνα τους για ανεξαρτησια απο την Βρετανια και τωρα εδραιωναν οι ιδιοι μια ανεξαρτητη Δημοκρατια στην χωρα τους,υστερα απο χρονια πολιτικης αναταραχης.Εικοσι ενα χρονια μετα τον εορτασμο της εκατονταετιας απο την Αμερικανικη ανεξαρτησια,το Αγαλμα τηε Ελευθεριας ανεγερθηκε στο λιμανι της Νεας Υορκης,δωρο του λαου της Γαλλιας στον λαο των Ηνωμενων Πολιτειων.
Το γρανιτενιο βαθρο της Ελευθεριας υψος 27 μετρων,που στεκεται σε μια τσιμεντενια βαση 19 μετρων,σχεδιαστηκε απο τον Αμερικανο αρχιτεκτονα Ριτσαρντ Μορις και χρηματοδοτηθηκε απο τον Αμερικανικο λαο.Την εποχη που κατασκευαζοταν η βαση του βαθρου ηταν ο μεγαλυτερος ογκος μπετον που αποχυθηκε ποτε σ'εναν κυβολιθο.Αρχισε τον Οκτωβριο του 1883 και τελειωσε τον Ιουνιο του 1884,εχοντας χρησιμοποιησει 24000 βαρελια τσιμεντου Πορτλαντ.Οι εργασιες για το βαθρο καθυστερησαν εξαιτιας της ελλειψης κεφαλαιων' τελικα,ολοκληρωθηκε τον Μαιο του 1886,πανω απο ενα χρονο μετα την αφιξη του αγαλματος μεσα σε κιβωτια,οπου περιμενε για συναρμολογηθει.